Professionele Ontwikkeling: Je Eigen Leerweg Creëren
Bij Flueres zetten we ons in voor de professionele ontwikkeling van onze opdrachtgevers. Onlangs woonde Emilie een lezing bij van Prof. Dr. Rob Poell, hoogleraar Personeelsontwikkeling (HRD) aan Tilburg University. Hij onderzoekt hoe organisaties en werknemers leren en ontwikkelen, met een bijzondere focus op leren op de werkplek. Zijn inzichten bieden handvatten voor hoe werknemers hun eigen leerweg kunnen vormgeven en hoe organisaties dit proces kunnen ondersteunen.
Vier manieren van leren
Professor Poell benadrukt dat leren en ontwikkelen niet stopt na het behalen van een diploma. Organisaties kunnen werknemers niet dwingen om te leren, maar wél een leerklimaat creëren dat leren stimuleert en faciliteert. Binnen dat klimaat ligt de regie bij de werknemer zelf.
Er zijn vier manieren waarop mensen leren:
1. Leren door ervaring
Dagelijks doen we nieuwe ervaringen op in ons werk. Door uitdagingen aan te gaan en te experimenteren, leren we continu bij. Soms gaat iets niet zoals gepland, maar juist daar ligt een kans om te leren.
✅ Hoe organisaties dit kunnen stimuleren:
- Medewerkers uitdagen met nieuwe taken
- Ruimte bieden voor innovatie en experimenteren
- Feedback en reflectiemomenten faciliteren
2. Leren door sociale interactie
We leren van en met elkaar door gesprekken, samenwerking en het gezamenlijk oplossen van problemen.
✅ Hoe organisaties dit kunnen stimuleren:
- Brainstormsessies en intervisies organiseren
- Teamleren bevorderen door samenwerkingsprojecten
- Een open cultuur creëren waarin kennisdeling wordt gewaardeerd
3. Leren door theorie
Theoretische kennis opdoen, bijvoorbeeld via boeken, vakliteratuur of trainingen, is een krachtige manier om te leren. Het risico is echter dat kennis niet direct in de praktijk wordt toegepast en daardoor minder effectief is.
✅ Hoe organisaties dit kunnen stimuleren:
- Theorie koppelen aan praktijkopdrachten
- Opleidingen en e-learnings aanbieden met praktijkcasussen
- Medewerkers stimuleren om nieuwe kennis te delen en toe te passen
4. Leren door kritische reflectie
Door stil te staan bij gewoontes en bestaande werkwijzen, ontstaan nieuwe inzichten. Stel jezelf vragen zoals: “Waarom doen we dit altijd zo?” en “Kan het anders?”.
✅ Hoe organisaties dit kunnen stimuleren:
- Reflectiemomenten inbouwen in werkprocessen
- Een cultuur creëren waarin kritische vragen worden gewaardeerd
- Tijd en ruimte geven voor zelfreflectie
Welke leerstijl past bij jou?
Veel mensen zeggen dat ze het meest leren door te doen – oftewel: leren door ervaring. Maar effectief leren gebeurt vaak in een combinatie van deze vier vormen.
Professor Poell benadrukt:
“Iedereen creëert een leerweg op een wijze die betekenisvol is voor zichzelf.”
Dit betekent dat jouw leerweg een samenhangend geheel is van verschillende leeractiviteiten.
Hoe creëer je jouw eigen leerweg?
Je ontwikkelt je het meest als je bewust kiest voor een leerstrategie die voor jou werkt. Dit doe je door:
✔ Zelf initiatief te nemen: Leeractiviteiten kiezen die aansluiten bij jouw werk en ambities.
✔ Te reflecteren op eerdere ervaringen: Wat heb je eerder geleerd? Hoe pas je dat nu toe?
✔ Balans te vinden tussen doen en reflecteren: Actief experimenteren én tijd nemen om terug te kijken en bij te sturen.
Door een combinatie van actie en reflectie ontstaat een effectieve leerweg die jou helpt groeien in je werk en carrière.